- manukan island -

ni cerita sabah yang da basi...hahaha. 3rd day we all kat sabah we all plan nak g snorkeling. tp the night b4 ibu ckp xyah pegi la snorkeling coz ibu x shopping lagi..uhuhu. time tu mke ibu mmg da bad mood abes sebab x dpt shopping lg. so saya n adik pun janji la esok by 3pm we all da smapai kat jetty jeselton blk. ibu nak x nk kne la ikut jgak. adik la beria sgt nak snorkeling. da la xsehat..ade hati lagi nak bersuka ria.
pagi tu we all terbangun lambat..kul 8.30 br we all gerak dr hotel to jetty..
ni kat jeselton point..cantek sgt area jetty ni.
smpai jetty we all trus cpt-cpt g bli tiket bot. kne cepat n pantas sebab xnak buang masa..nnt nak balik awal. punye la nak cepat smpai lpe nak amek gamba time ni. lepas bli tiket trus g kat tempat parking bot..huhu..
mari menaiki bot.bagi sesiapa yang mabuk laut..silalah bersedia..
tunku abdul rahman marine park ni ada 5 pulau iaitu gaya, manukan, sapi, sulug dan mamutik. disebabkan kesuntukan masa..we all g satu pulau je which is manukan island. it to about 20 min tuk sampai ke manukan. best woo nek bot ni. cbe tgk percikan-percikan air ni. okey..silalah layan aksi jakun saya ye..
ni jetty pulau manukan..
selamat datang ke taman tunku abdul rahman pulau manukan..
adik..r u ready. yeah..im ready kak..lets go snorkeling..
anda dilarang sama sekali untuk memancing ikan ye di pulau-pulau ini. klu nak pancing lain xpe..jgn pancing ikan je..
waaaa...teruja nye saya tgk ikan-ikan tersebut. tp ikan die x bnyk choice la..sme lebey kurang sama je...maybe kawasan ni x bnyk ikan cantek-cantek kot..

pelancong-pelancong yang datang ke pulau manukan..ada kena byar sket..x mhl pun..rm3 dewasa..rm1 kanak-kanak bwh 17 thn..

ni pemandangan kat pulau ni..keindahan pulau ni masih terpelihara..masih suci gituk..hikssss..

kat pulau ni kedai ni je yg makanan die murah..mungkin sebab under koperasi. restoran yg ada kat pulau ni agak mahal la harga die..ala-ala hotel..biasa la..kawasan pelancongan. so sape-sape yg budget traveller tu elok bwk bekalan makanan siap-siap..so nnt xde la kelaparan..

okey dik..im ready..jommm...
kak..im ready too..tp nape mke org klaka erkk...

then we all pun trun ke pantai. gmba time snorkeling xde..camera we all x waterproof. xsampai sejam dlm air tibe-tibe mke saya pedih kne libas ngan something..xsure plak saya ape benda plak tu..die attack kat area pipi n mulut..adooiiya..pedih yang amat..xtaw la bnda ape yg cium saya tu..hiksss. say pun trus berenang-berenang ala itik kelemasan ke pantai. ibu ayh n adik pun ke tepi pantai keja saya. nak tgk ape jd. ayah saya tanye kat lifeguard kat ctu..diorg kata bnda tu x bahaya mcm ampai-ampai. so lepas dr tu ibu trus ckp xyah trun kat air da. saya pun da mls nak trun. xmaw saya crk nahas. takut nnt 2nd time kne ampai-ampai plak..

lepas tu we all trus siap-siap nak balik. ibu ske la kan..kata nak g pasar filipin tu..

sementara tunggu bot nak balik..we all posing-posing dlu untuk kenangan. .ni kat area-area jetty pulau manukan..

selamat tinggal pulau manukan..mungkin suatu hari nnt saya akan kemabali ke sini lagi jika diizinkan allah. bersama dengan yang tersayang pulak ke..hiks. sesungguhnya saya da jatuh hati dengan tunku abdul rahman marine park..



4 comments:

iwani said...

ayu nye..

orkedanza said...

ekekeke...harus la kan..

mrs popo~ said...

wahhh..best tak sabah?nnt saya akan ke sabah bsame rakan2..leh la bg tipss..hikkss..

[S]itie [B]Um [B]Um said...

kakiku blom pernah kesana..