- italy 2 -

2nd day..
seawal pagi lg weols da bgn n mandi..sejukkk sgt taw..nasib baik la air panas. tp kuar je toilet sniri mau ingat la..beku balik. lepas da siap2 sme saya ngan ayah g crk tempat nak parking kerete plak. depan hotel xley parking time siang. malam je bley. terpaksa la weols crk carpark. weols xbwk kete dlm city coz ssh nak crk jalan nnt..ada yang tension plak crk jln nnt..hiks. simpan kete sehari dlm 20euro taw..gler mahal..rugi btul. lepas simpan kete weols turun bekfes. kagum taw..hotel murah n xde star pun ada provide bekfes. bekfes yg diorg provide bley thn..bley la weols kenyangkan perut sampai ptg. after bekfes naik bilik then siap2 nak g jejalan plak. sori la..xde gamba dalam bilik..lpe nak amek..kat florence ada la..
1st tempat yg kitorg g kat cnie...x ingat la ape nm tmpat ni..ehehe..sory..sy mmg mcm ni..

kitorg g tmpat ni jalan kaki ajo...rs mcm tak jauh dr hotel. oh ye..kat sana kan..saya jalan ber kilometer pun saya x rs jauh taw..cbe klu kat m'sia..jalan 500m pun da rs jauh bangat..haha..

n then kitorg jalan lagi..kali ni jauh sket..nak g tmpat nak bli tiket city tour. die ada 2 jenis city tour..weols pilih yang bus double decker tu..harusla kan..time tu kat m'sia mn city tour yg 2 tingkat tuh..

yg ni green line tours..

yang ni lak city tour yang weols naek. gmba ni saya google je..coz dlm colecttion xde lak gmba busnye..

yang ni plak atas bus. nmpk tak yang kat tepi saya tu ada tmpat cucuk headfone..so sape nak dgr history of the city ley la pkai that headfone..smbil jalan die akan cter la pasl that city. saya dgr kejap2 aje..

ni saya amek dt atas bus aje..xtaw ape nm tempatnye..

1st stop kitorg adalah diz place...main attraction in rome..haruslah kan coloseum..mmg sgt mengagumkan..besar gedabak..tidak seperti didalam gamba. yg ni gamba dr jauh..

dr bus stop ke coloseum tu sempat dlu weols begamba ngan patung ni..patung bergerak. ble kite letak je duit die akan bergerak..die tunduk kat kite..

haaa...yang ni ngan gladiator2 plak. if korg ke sn..saya advise korg hati-hatilah ngan gladiator2 ni..takut diorg pancung korg je nnt. weols mmg da kne pancung hidup2. gmba ni berharga 20euro taw..sgt la x berbaloi. mle2 diorg mintak 50 euros..ayah saya refuse to pay them. agak2 la..xkan tangkap gmba ngan camera sniri mpun nak charge smpai rm250..gilo ape..mmg pancung hidup2 ni. rm100 tu pun mmg da x bebaloi. klu taw mmg xnk tgkp gmba ngan diorg. itu la taktik diorg..diorg akan panggil kite tgkp gmba ngan die then diorg mintak duit yg banyk sbb kite ni pelancong..hampes tol..

yang ni pix nak masuk da..da dkat ngan pintu..gmba ni nmpk macam super impose je kan..

yang ni time ayah beratur beli tiket...saya berposing je la kat mn yang sempatBlockquotekan..xkira la tempat buruk ke. tiket msk coloseum dalam 16euro camtu...

yang ni pix-pix dalam coloseum..korg layan gamba je la ye..history die silalah google sniri..klu saya nak cter japg mmg panjang..

benda yg weols letak kat telinga tu mcm walkie talkie la...ada guide yg akan bwk weols tour the building..weols dgr ape yg die ckp from that walkie talkie...
oh ye...dlm ni ada patung bogel2 taw..saya xupload la kat cnie. kat italy mmg bnyk patung bogel2. kat cafe yg weols bekfes pg tu ada gmba bogel2 gak. kat sana segala patung n gamba bogel tu kire seni la...hoho..
after that weols truskan tour weols naek bus. kitorg naek je bus x trun-trun..da malas nk jalan sebenarnye..da penat. so sightseeing dr atas bus je sampai la ke piazza venezia..kat situ kitorg benti kejap je..bout 20min cmtu..weols amek2 gamba sket2 je..ni die National Monument of Victor Emmanuel II. ingat lg..walaupun kat cnie juz benti 20min..weols sempat lg bli sometink tuk lapik perut taw..haruslah waktu ni da lapar sgt kan..tu yg x larat nak jalan...
tapikan..bile kat satu tempat ni dr lapar trus kenyang ble time shopping..haha. kat situ mmg tmpat shopping la kire..xingat ape nama jalannye. perghhh..butik-butik sme...xmampu weols nak bershopping taw. cuti mata je la. kat situ berani la nak msuk segala butik yang ada..kata pelancong..harus xkne halau walaupun xde duit nak shopping..haha. klu kat m'sia nak masuk butik-butik seperti LV or coach x berani..sudah tentu tidak akan dilayan kerana mereka tau saya tidak mampu..haha. okey..setelah cuci mata di segala butik yg ada weols masuk one shop ni..die ada jual GUESS handbag..adik saya dapat satu 4 befday present die dan ibu pun amek satu. saya yilllekkksss..muahaha..padan muka saya xdpt pape. itu je pun yg weols mampu nak membeli belah disana. xpe la...da dpt berjalan disana pun saya ckup bersyukur. after that weols jalan lg smpai la jumpe McD. waaa..waktu tu rs mcm jumpe harta karun..haruslahkn..kata perut lapa. so fillet o-fish la habuannya. itu je pun yg halal. mkn fillet o-fish pun rs x bape nak sedap sbb xde cili sos. len kali harus bwk chili sos jika berada dieurope..huhu. lepas perut da kenyang weols smbung jalan balik. nak crk train's station. sempat dlu begamba kat cnie.
ni kat train station mn ntah..mmg buruk gler la..huhu. time nak bli ticket kat machine tu weols x reti..seb baek ada org malaysia yang berbudi bahasa tolong weols..
last stops..weols g hard rock untuk membeli beberapa helai t'shirts 4 souveniers. saya beli 2 tshirts okey..satu utk saya..satu lg utk si die..saya nye kaler creme..die nye kaler hitam..tp coraknye sama..konon sehati sejiwa la...last2 tiada jodoh antara saya dan die..muahaha. skrg ni tshirt tu masih saya pakai..si die saya xtaw la kan..saya ckp klu da xnk brg2 yang saya bg tu bakar je..saya x kisah pun...huhu..oppsss..ni da lari topic...

setelah puas berjalan dan bershopping, weols trus crk jalan pulang..kaki sudah melecek okey walaupun pkai kasut. balik hotel makan meggi..huhu

~ bersambung ~



1 comments:

arisa said...

hey!!
pnh pergi rome eyh??
sy suke tmpat tue..
sy pegi last year..
tpi x smpat sgt nk jenjln..
sbb papa ade conference..
huhuhuu..

kat sane lucah gle..
seme ptung bogel..
org kissing sane cnie...
tmbah2 agik kat spanish step tue..
lgik gnas...
hahahahahaha