- italy 1 -

okey..ni saje2 nak imbas kenangan lama..sambil2 tu ada la sket info pasal tmpat yg saya da melawat nak share ngan readers..
story kali ni saya nak citer pasal pengalaman saya kat italy..mcm2 pengalaman yang saya kutip sepanjang kat sn..kitorg g sn bkn ikut package..sgt mencabar taw..
trip italy ni weols g dari dublin coz time tu weols ada kat sn. saya g 4 org je..ayah, ibu, saya n adik je g. sepatutnya weols nak g sn berlima..tp tbe2 abg saya demam n die postponed flight die g dublin coz die msk hospital..
the day yang nak gerak tu saya mcm biasa la kan..klu nak berjalan mmg bersemangat..so pg tu bgn awal coz flight pagi. abang saya yang anta g airport..then die tros g keje. ni time nak check-in..rmai gler org..klu lambat mmg lg ramai la..

after check-in settle2 kan sme..weols pun trus msk departure hall..disebabkan lmbt lagi flight weols, weols pun lepak2 kat cafe dlu minum-minum n lapik perut.

si kecik ni macam biasa la kan..online je keje die...online bkan free taw..kena bayar lagi..harga kire per 20 min x silap..actuall harga x sure la coz da 2 thn kan..mn nak ingat. tp seniri mau ingat la..every 1 euro yang spend kena darab RM5..huaaa....sgt la sakittt...


dr dublin g italy weols naek ryanair sajo..ryanair tu airlines ala-ala airasia la..flight tambang murah. ryanair ni die cover europe. klu da tambang murah tu faham2 je la kan..haruslah beratur depan-depan klu nak pilih tempat duduk. see..parents saya amat bersemangat skali Q..xnk dok pisah-pisah..last-last skali flight delay...haha..pnat je beratur..dkat 2 jam gak la delayed..hampes tol...

haa..ini la die ryanair...airasia tu tiru ryanair la...mmg sebijik la...

bdak besar ni sempat pose kan..tp turn saya nak post tbe-tbe ada staff die dtg kat weols suh weols naek cpt-cpt..haha..tersangatlah jakun kan weols ni..kat depan flight pun nak amek gamba..bkn ape..klu naek flight slalu direct dr terminal..so ble pelik sket mle nak bergamba-gmba..

ni plak view dublin dari atas. dublin to italy about 2-3 hours rsnye..so between that saya n adik tdo...

flight kitorang to rome ciampino taw..airport nye kecik je..macam bus stop..hehe. smpai airport da dlm kul 4 lebey..tp da gelap..biasa la kan..blan 12..winter..malam lagi panjang dr siang. mmg xbest nak jalan-jalan on winter. jd klu kamu nak melancong ke negara 4 musim, silalah pegi on summer..

see..saya sempat gak amek gamba kat plane...x la kempunan kan..ehehe. lihat lah tudung ku...sudah senget benget tuh..

from airport ada shuttle to city..one-way 6euro. masuk je terminal..selang bape langkah nampak la diz ads..

weols sewa kete je..ayah da plan siap2 before datang sini..die da book online. ayah saya bab2 planning ni memang tiptop..siap ngan map n segala direction die da carik b4 weols g. tp kan..ada tp lg ni..tp tu tunggu next entry la ye..panjang sgt cter pasal kereta ni. expences tuk kereta saya x sure la bape sbb sme diuruskan oleh ayah..

lepas da dpt kete sewa tu weols pun teruskan perjalanan mencarik hotel yang telah dibooking oleh ayah. berbekalkan map, direction n kegelapan malam mmg la sgt mencabar nak crk hotel tu. untk trip ni saya jd navigator..ayah driver. tension2 saya nak crk jalan taw. untuk pengetahuan korg at 1st yang susah nye sbb saya x phm direction yg ada tu. 'jalan' dlm bhs diorg 'via'. 'via' tu ley la saya fhm. tbe2 ada la plak dlm direction tu 'piazza'. at 1st ape yg saya faham 'piazza' tu adalah kedai piza...hahaha...mengong tul saya ni. jenuh la saya carik kedai piza..da lama-lama tu br saya fhm yg piazza tu mcm roundabout..harus la kan x jumpe kedai piza yg saya crk tu..hiks. setelah berhempas pulas dalam kete selama dkat 4 jam br la dapt jmpe jalan yang terletaknye hotel weols nak duduk. weols duduk hotel biasa2 aje..xdpt la nak duk 3-4 star hotel di europe kan..x mampu wooo. saya x ingat la nama hotel yang weols stay tu..nnt klu da ingat next entry saya bg taw ye..

ni la jalan yang smpai berjam-jam weols nak carik..



~ bersambung ~



4 comments:

Abu Zar said...

Italy , tggu aku 2019 .... hahaha

asal summber is better than winter kalau nak jejalan yan?(dbaca dgn nada jakun!!!)haha

orkedanza said...

sbb siang on summer lagi panjang..pkul 10 gtu br nk gelap. klu on winter pkul 4-5 da gelap. so rugi la ms utk ko berjln-jln. lg pun winter sejuk. ble da sejuk ko kne pkai baju tebal2..leceh la pkai bj tebal2...

Rarai said...

yan..i sker!i sker u wat n3 ttg ur past vacatn...update cpt2 ttg italy!

orkedanza said...

okey2..nntkan italy part 2 okei. lambat sket nak update..nak kne amek mood tuk recall memory yg 2 thn lepas..hiksss